19 August 2005 at 08:12 posted by Bart Van Belle 0 Comments

Tonight the Pixies play at the Pukkelpop-festival in Belgium. Flemish newspaper De Morgen has a big story about the band. In one of the smaller articles Tom is telling about his relation with the Pixies.

Back in 1988 he was looking for musicians to start a band style Velvet Underground/Pixies. Not that the early dEUS has reflection of these two bands, but Tom was convinced that people who didn't know the bands were no good. He didn't want to make Pixies-music, because he was sure he couldn't beat the original. Tom says that if the early dEUS does remind someone to Pixies, it surely has something to do with Rudy playing the guitar. ,,Rudy was a Pixie before the Pixies"

Antwerpen, 1988. Een pezige, zeventienjarige jongeman met halflang haar en een net als ons niet van pukkels gespaard gebleven aangezicht stapt de inmiddels verdwenen muziekhandel Praetorius binnen met de vraag of hij een 'annonce' achter de etalage mag hangen. De jongeman, Tom Barman (den Tommy voor de vrienden), blijkt op zoek te zijn naar muzikanten voor een net opgericht groepje. Een groepje dat, zo leert de oproep, muziek maakt "stijl Velvet Underground/Pixies".
Tom Barman is de bewuste oproep vandaag nog niet vergeten. "Ik herinner me alles wat met de Pixies te maken heeft nog goed", zegt hij. "In ongeveer dezelfde periode ben ik nog naar hun optreden op Futurama gaan kijken. Jammer genoeg had ik net de Jozef Stalin onder de sinusitten. Ik heb er tot mijn grote frustratie maar een kwartier bewust van meegemaakt."
Hoe zot de jonge Barman ook van de Pixies was, van een rechtstreekse invloed op het beginnende dEUS kan er volgens hem geen sprake zijn. "Ik denk dat ik destijds in die annonce naar de Pixies en de Velvets heb verwezen om te vermijden dat er mensen op af zouden komen die niet wisten wie de Velvet Underground en de Pixies waren. Met zo'n volk viel in mijn ogen niets te beginnen. Maar of we echt muziek wilden maken die zoveel mogelijk op die van de Pixies moest lijken? Nee.
Waarschijnlijk wist ik toen al dat de Pixies imiteren eenvoudigweg onmogelijk is. Wie het probeert, die gaat gegarandeerd plat op zijn bek. Als de vroege dEUS aan de Pixies doet denken, dan heeft dat waarschijnlijk met het nogal vreemde gitaarspel van Rudy Trouvé te maken. (lacht) Rudy was eigenlijk al een Pixie nog voor de Pixies bestonden."
Barmans liefde voor de Pixies staat vandaag nog altijd pal overeind. "Ik zet hun platen nog regelmatig op", zegt hij, om tegelijk toe te geven dat het niet helemaal liefde op het eerste gehoor was. "Toen ik Surfer Rosa voor het eerst hoorde, had ik echt schrik van die plaat. Maar eens van de schrik bekomen, was ik voorgoed verkocht. Behalve angstaanjagend zijn hun liedjes ook behoorlijk melodieus. Black Francis kan heel hard schreeuwen, maar ook verschrikkelijk goed zingen. En ja, ik weet het: Kim Deal is een fantastische bassiste. Al blijft Kim Gordon van Sonic Youth voor mij de moeder aller bassistes."


0 Responses so far.