5 October 2007 at 14:42 posted by Bart Van Belle 7 Comments

Christian wrote a letter to Flemish newspaper De Morgen after Sam Valkenborg (Fixkes) said dEUS has not that much success outside Belgium. The letter mainly states that they are making profit from touring (as already mentioned before).

Ik snap niet goed waarom Vlaamse rockartiesten in de pers toch zo graag het buitenlandse succes van dEUS willen minimaliseren. De eerste tien jaar was iedereen nog fier en kregen we zelfs felicitaties, de laatste vijf jaar gaat er geen maand voorbij of ik lees wel ergens een interview waar iemand het weer eens nodig vindt om onze verkoopcijfers en/of de opkomst bij onze concerten in het buitenland in vraag te stellen. Normaal laat ik zoiets passeren, maar nu wordt het toch wel wat gortig.

Naar aanleiding van recente uitspraken van Sam Valkenborg (Focus, De Morgen) wil ik jullie lezers graag juist informeren. Ik zal me beperken tot de feiten.

Tijdens de laatste tournee in 2005-'06 speelden we 150 shows, waarvan 6 in Belgiƫ. Dus 96 procent van onze optredens is in het buitenland. We hebben 27 landen aangedaan. Optredens in het Postbahnhof in Berlijn (capaciteit 1.200), de Olympia in Parijs (2.500), Shepherds Bush Londen (2.000), Aula Magna in Lissabon (twee avonden, 3.000), om er maar enkele te noemen, waren allemaal uitverkocht.

Er waren een 40-tal festivals waarvan we ruim de helft co-headliner waren. Roskilde, Sziget, Electric Picknick... Zeg maar de Pukkelpops van die landen. Tel daar nog eens 110 andere clubshows bij, waarvan de 12 in de VS de enige verlieslatende waren, en dat hebben we nooit onder stoelen of banken gestoken.

Wat ik wil zeggen: op tournee gaan (met 15 mensen, in prima condities, zonder toersupport van de platenfirma) kost ons geen geld, maar brengt op.

Tot spijt van wie het ons benijdt.

Christian Pierre, manager



7 Responses so far.

  1. Anonymous says:

    Ik wist dat dEUS goed bezig was in het buitenland, maar waauw, van die feiten val ik toch ff achterover. Chique!

  2. Anonymous says:

    Valken what ? ah ah... who's that guy seriously ?

  3. Anonymous says:

    indrukwekkende cijfers inderdaad! ik snap al dat gezeur niet van andere musici of journalisten. kan eigenlijk alleen maar jaloezie of ontwetendheid zijn denk ik...

  4. Anonymous says:

    oh my... i don't understand a freaking word of that letter but one thing i know: i'm from portugal and here dEUS are very very very admired and loved! as in all over europe. someone make that Valkenwhatever hear a bootleg from any dEUS concert outside belgium and he'll see how much sucess they make.

    silly... :p

  5. Typisch Vlaamse underdogreflex zeker?

    Enfin, als hij het inderdaad zo gezegd en bedoeld heeft is het inderdaad een beetje goedkoop van de anders nochtans sympathiek overkomende SamV.

    En dan heeft Christian de optredens in TOTZ nog niet vermeld?! ;-)

  6. Anonymous says:

    ooit hebben ze hier in Kontich gestaan, maar dat jeugdhuis gaan ze na 25 jaar succes sluiten... Ik ben gaan zien in Amsterdam in 2006... Was ook daar zeer populair!

    http://www.lintfabriek.be/forum/viewtopic.php?t=65&sid=bccac0e7c73c7133cd1719f0d7f5397d

  7. koudthart says:

    what does this mean:
    The ISufferRock Community
    Every thought has its own way of keeping its flavour...
    (online since February 13th, 2001, offline since October 29th, 2007)